Blog

Távmunka-Tippek Nincs hozzászólás

Ülőmunka derékfájdalmak nélkül!

Interjú Bán Zsófia gyógymasszőrrel.

Elnyújtózom a kanapén, miközben nyomogatom a laptopot. A lehető legrosszabb testhelyzetben ülök. Görnyedt hát és nyak, leszegett fej. Azzal nyugtatom magam, hogy csak az e-mail-eket nézegetem és amint elkezdek TÉNYLEG dolgozni majd felegyenesedek és úgy fogok ülni mint egy prominens kisdiák. Ehelyett persze csak egyre lejjebb csúszom.

Amióta otthonról dolgozom, gyakran leheveredek a kanapéra és ugyanabban a pózban maradok délig, amiből csak a fizikai szükségleteim mozdítanak ki, de hát mégsem tölthetem az egész napot pizsamában..

Szóval beigazított derékkal leírom az utolsó kérdéseimet, amiket Zsófinak fogok feltenni a mai masszázs végén. Bán Zsófia gyógymasszőrként dolgozik és havonta elmegyek hozzá, hogy rendbe hozzuk a rossz ülésből és tartásból eredő hibákat. Mindketten tudjuk, hogy a leghasznosabb a prevenció lenne, de így legalább havonta találkozhatunk 🙂

Most aztán mindenről kifaggatom, amit a modern világ munkái által okozott problémákról tudni érdemes!

Az emberek megijednek attól a szótól, hogy gyógymasszázs. Mi ennek az oka? Kinek is ajánlott a gyógymasszázst pontosan? 

Bán Zsófi: Lehet maga a „Gyógy” szó olyan kórházi. És ha kórház, akkor már nagy a baj…

De, tisztázzuk, mi is a gyógymasszázs. Hivatalosan orvos írja fel a masszírozást, ezért általában nagyrészt rendelőintézetekben, fürdőkben van a “nagy betűs” gyógymasszázs és vannak vállalkozóként tevékenykedő gyógymasszőrök is. Többnyire a megbetegedett testrészt (térdet, vállövet, nyakat) masszírozzák. Krónikus mozgásszervi panaszok esetén, vagy jobb közérzet érdekében ajánlatos masszőrhöz fordulni.  Gondolok itt például egy meg nem szűnő fülzúgásra, mely a mindennapokat beárnyékolja és ezzel együtt egy nyaki fájdalomra, ami már akár a stressztől is kialakulhatott.

Gyógymasszőrhöz csak kialakult probléma esetén menjünk vagy preventív hatása is lehet?

Bán Zsófi: Masszőrhöz alkalmanként mindenkinek érdemes járnia, már csak azért is, hogy preventíven megelőzze az esetleges fájdalmakat és rendszeresen törődjön testi, lelki egészségével. Sajnos jellemzően az emberek csak akkor fordulnak szakemberhez, amikor komoly fájdalmak jelentkeznek.

Melyik korosztályban jelentkeznek leggyakrabban a problémák?

Bán Zsófi: Sajnos a fiatal korosztályon lehet látni manapság egyfajta modernizációs problémát. Náluk hamarabb jelentkeznek a mozgásszervi elváltozások, mint például a gerincferdülés, nyaki problémák és a csuklyás izom feszessége. A gond ott kezdődik, hogy a gyerekek hét éves koruktól folyamatosan ülnek és okoseszközöket nyomogatnak. Ülnek az általános iskolában, a középiskolában, az egyetemen, a munkahelyen és iskola vagy munka után is. Anatómiailag nem arra lettünk teremtve, hogy ennyit üljünk, hanem, arra hogy folyamatos mozgásban legyünk. A mai 35-40 éves korosztálynál is gyakran jelentkeznek derékfájások, gerincsérv tünetek, nyaki problémák, ezek is már a fenti modernizációs probléma miatt alakulhatnak ki. A másik gyakori kiváltó ok a stressz, ami gyakran az izmok vagy más szervek szintjén is tüneteket produkál. Gyakran látom, hogy ha egy vendégem megold egy számára nehéz problémát, akkor az izom szintjén is változásokat idéz elő. Szöveti (izom) szinten mindenkinek máshol vannak a stressz pontjai, de csuklyás izom például jelző lehet számunkra. A testünk mindig jelez, ha pihenésre van szükségünk.

Az ülő munka régen az irodai munka jellemzője volt, de a home office terjedésével az otthonunkban is megjelent. Ennek a hatása már érzékelhető?

Bán Zsófi: A távmunka egyre elterjedtebb. A jelenlegi körülmények miatt pedig sok embernek nincs is más választása. Mindegy, hogy hol ül az ember, otthon a kanapén vagy az irodában, a mennyiséggel van a gond általában. Sokan belefeledkeznek a munkába és elfelejtenek felállni és tenni egy kört, vagy nyújtózkodni egyet. Pedig már erre is különböző high tech okosórák és telefonok állnak rendelkezésre, hogy jelezzenek nekünk. Ennyire egyszerű ez. De mégsem az..

Mire érdemes figyelnünk irodai vagy otthoni munkavégzés esetén? Milyen káros hatások jelentkezhetnek rövid, illetve hosszútávon? 

Bán Zsófi: Akár irodai munkáról, akár otthon végzendő, ülő munkáról van szó, mindenképpen oda kell figyelni arra, hogy a gerincünk rendszeres karbantartáson vegyen részt. A gerinctréning, vagy stretching erre például hasznos mozgásforma.  Egyre több irodát szerelnek fel ergonómikus székekkel bár nekem sok vendégem mondja, hogy olyan minta semmit nem érne, ugyanúgy fáj a derekuk. Sokan már például állva dolgoznak, ami szerintem egy szuper megoldás. Ami még hasznos lehet a hát, nyak vagy derék fájás ellen, azok a különböző segédeszközök, mint pl. a deréktámasz, dynair párna vagy a fitball. Ha a hasfalunkat megfelelően, kellő mértékben feszítjük, de nem is ez a jó szó rá, inkább tónusban tartjuk akkor a gerincünk kevésbé terhelődik és a testtartásunk is jobb lesz.

Én azt vallom, hogyha a mély izmok erősek akkor már sokat tettünk magunkért. Sokaknak vannak szép, felületes és kidolgozott izmaik, de sajnos a mély izmokkal nincsenek megalapozva azok. A házépítéssel párhuzamba hozva, ha nem jó az alap, akkor az egész borul, az pedig csak idő kérdése, hogy mikor. Ha otthoni munkáról van szó, abból a szempontból könnyebb a dolgunk, hogy egy par nyújtó gyakorlatot vagy átmozgató gyakorlatot bármikor megcsinálhatunk. Itt nem kell nagy dolgokra gondolni. Pár olyan mozdulat, ami átmozgat mindent és mondjuk mindössze 10 perc alatt megvan, már nagyon sokat lendít a gerincünk helyzetén. Az alábbi cikkben hasznos tanácsokat találsz:

https://www.masszazskorrekcio.hu/milyen-gyakorlatokkal-segitheted-elkerulni-a-hat-es-derekfajast/?fbclid=IwAR2QpcEZQ3nH8lYgOQC3mJVNByfmavRgM6zdSftwJcr27Txx232fCXrUNxk

Akik nem kifejezetten ülőmunkát végeznek, de életvitelükből adódóan sokan nézik a telefonjukat/ tabletjüket, milyen veszélynek vannak kitéve? Nekik mit ajánlasz?

Bán Zsófi: Igen, itt jön az sms nyak. Egyre többet látjuk, hogy az emberek össze vannak nőve a telefonjukkal. Sajnos ez nem tesz jót a nyaki gerincszakasznak.

Van valami jolly joker ajánlatod, amit mindenkinek érdemes csinálnia a panaszok csökkentése érdekében?

Bán Zsófi: Nyak nyújtásokat (helyesen!) és gerinc mobilizációkat minden nap. És van egy remek gyakorlat, ami a jógából indult, ez a “V” póz.

VIDEÓ:  https://www.facebook.com/Masszazs.korrekcio/videos/344178222911617/

Hogy jött az ötlet, hogy gyógymasszőr legyél?

Bán Zsófi: Iskolás koromban már a tanárnő hátát nyomkodtam a szünetben. Erős kezem volt és a szüleim arra biztattak, hogy legyek masszőr, mert van hozzá tehetségem. Ösztönből jöttek ezek a dolgok. Eljutottam egy két éves gyógymasszőri képzésre és eközben a TF-en elvégeztem a sportoktató, edzői tanfolyamot. A mozgás mindig is az életem része volt, és mai napig az. Azt gondolom, hogy folyamatosan mozgásban kell maradni. Szép dolognak tartom, ha valakinek tudunk segíteni és jobban érzi magát akár egy relaxáló masszázs vagy egy nyújtás után vagy egy jó erős edzéstől.

A lényeg az odafigyelés. Ez fontos az embereknek, hogy teljes figyelemmel rájuk tudjunk koncentrálni amikor dolgozunk velünk. A vendégek, végül felismerik a megoldást, mi csak eszközök vagyunk, hogy ebben segítsük őket. A nap végén pedig úgyis mindenki maga dönti el, hogy mely tanácsokat építi be a mindennapi életébe.

Mindenkinek derékfájdalmak nélküli otthoni munkavégzést kíván a Home Office Hungary csapata és Bán Zsófia gyógymasszőr! 🙂

Home Office Hungary: 
https://www.facebook.com/homeofficehungary/

https://homeofficehungary.hu/gyik/

Bán Zsófia:
https://www.facebook.com/Masszazs.korrekcio/

Hozzászólás